l1

BIOTEHNIŠKA ŠOLA MARIBOR

Vrbanska cesta 30, 2000 Maribor

Telefon: (02) 235 37 00

     eko sola  erasmus logo web3 facebook-icon

 

 

 

Ta stran uporablja piškotke. Z nadaljevanjem uporabe te strani soglašate z uporabo piškotkov.

Če ne spremenite nastavitev, se z njimi strinjate.

Razumem

logo1    logo2

logotip EKP 2014 2020 SIO 2020

Delavnica pletarstva

Na željo dijakov smo na šoli v maju organizirali delavnico iz pletarstva. Delavnico je pripravil g. Koloman Gomboc iz Polane.

Za uvod nam je na kratko povedal, kaj je pletarstvo in kaj lahko izdelujemo. Ogledali smo si tudi krajši film, kjer so bile predstavljene vse faze pletenja (od nabiranja in priprave šibja do končnega izdelka).

Že iz filma smo lahko razbrali, da to opravilo ni tako enostavno, kot smo si predstavljali.

Po uvodnem delu pa je sledila delavnica, ki so se je udeležili dijaki in dijakinje 1. a (Anja, Polona, Kristina, Katja T., Ana, Katja B., Erik in Jure) in 3. a oddelka (Martina, Manja in Nastja).

Za začetek so se dijaki lotili izdelave dna košare. Mentor jim je pokazal postopek, nato pa so se dela lotili tudi sami.

PLETARSTVO 2015 001PLETARSTVO 2015 002

Vajenci so hitro ugotovili, da je pletenje zelo natančna obrt. Mentor je ves čas nadziral njihovo delo, tako da so lahko hitro popravili morebitne napake.

PLETARSTVO 2015 003PLETARSTVO 2015 003A

Da je delo lažje potekalo, je bilo potrebno občasno pokukati k sosedu.

PLETARSTVO 2015 004

Da je natančnost pri delu nujno potrebna, dokazuje Jure, ki je skrbno preverjal opravljeno delo.

PLETARSTVO 2015 005

Kot se lepo vidi, je bil nad opravljenim delom navdušen.

PLETARSTVO 2015 006

Med delom smo si lahko v miru ogledali pletarske izdelke in orodje, ki je nujno potrebno za pletarsko delo.

PLETARSTVO 2015 007PLETARSTVO 2015 008

Mojster nam je prikazal različne pletarske tehnike. Med drugim nam je pokazal, kako se pripravljajo vitre za pletenje iz sveže vrbove veje.

PLETARSTVO 2015 009PLETARSTVO 2015 010PLETARSTVO 2015 011

Medtem so dijaki počasi zaključevali svoj prvi izdelek. Ob tem ni manjkalo dobre volje.

PLETARSTVO 2015 012PLETARSTVO 2015 013

Pri delu so uporabljali “najrazličnejše tehnike”, vse z namenom, da čim lepše zaključijo svoj prvi izdelek. Enim je to uspelo prej, drugim pa malo kasneje. Pomembno je bilo samo to, da so vsi uspešno spletli dno košare.

PLETARSTVO 2015 014PLETARSTVO 2015 015

Izdelki so bili res zelo lepi, za kar jih je pohvalil tudi mentor.

PLETARSTVO 2015 016

Sledilo je pletenje drugega izdelka – košarice. Najprej so morali splesti dno košare, kar večini ni povzročalo prevelikih preglavic, sploh če si med delom še malo opazoval soseda.

PLETARSTVO 2015 017PLETARSTVO 2015 018

No, v nadaljevanju pa je delo postalo bolj zapleteno, kar ni nič nenavadnega glede na to, da so pletli. Kljub vedno večjim težavam, ki so jih pestile med delom, dobra volja ni izginila.

PLETARSTVO 2015 019PLETARSTVO 2015 020PLETARSTVO 2015 021

Včasih so se tako zapletli, da je še mojster debelo gledal.

PLETARSTVO 2015 022

Ko pa je mojster težavo rešil, so debelo gledali udeleženci delavnice.

PLETARSTVO 2015 023

No, enim je šlo delo hitro od rok, zato so s ponosom pokazali opravljeno delo.

PLETARSTVO 2015 024PLETARSTVO 2015 025

Pri drugih si lahko že iz obraza razbral kako jim gre.

PLETARSTVO 2015 026PLETARSTVO 2015 027

Če res ni šlo drugače, je z veseljem priskočil na pomoč mojster pletenja.

PLETARSTVO 2015 028

Da je košarica dobila končno podobo, pa je poskrbel g. Koloman, ki je naredil še zaključni rob in ročaj. In tako je bil izdelek končan.

PLETARSTVO 2015 029PLETARSTVO 2015 030

PLETARSTVO 2015 031PLETARSTVO 2015 032

Ob koncu bi se zahvalil g. Kolomanu Gombocu, da je izpeljal zelo zanimivo in predvsem poučno delavnico pletarstva. Verjamem, da bomo zdaj vsi veliko bolj cenili takšne vrste izdelkov, ki zahtevajo veliko znanja, spretnosti in predvsem čas. Vsem polagam na srce, da v prihodnje ne gledajo več toliko na ceno izdelkov, ki prihajajo izpod rok pridnih rokodelcev, saj cena ne odraža dejanske vrednosti izdelka. Z nakupom ročnodelskih izdelkov pa hkrati podpiramo ohranitev tradicionalne slovenske obrti.

Čestitke pa vsem udeležencem, ki so se bili pripravljeni naučiti kaj novega. Glede na njihove odzive je jasno, da bi si želeli še več podobnih delavnic. Vsi skupaj se bomo potrudili, da jim ugodimo.

Odziv dijakov na delavnico:

- Všeč mi je bil uvodni del (film o tehnikah pletenja košar iz šibja, slame in ličja). Naučili smo se narediti dno košar iz surove vrbe. Izdelovali smo tudi košarico iz prekuhanih enoletnih poganjkov. Vse to mi je bilo všeč in zanimivo, vendar bi za izdelavo samostojnega izdelka potrebovala vsaj še nekaj ur tečaja. Ko smo gledali kako se plete, ne zgleda težko, ko pa to sam poskusiš, imaš občutek, da si boš prej prste zapletel kot pa tiste vejice. Vsekakor je bilo zelo zabavno, saj smo imeli debate o svojih pogledih na svet. Gospod nam je zaupal marsikatero stvar in izkušnjo. Priporočam obisk delavnice pletenja košar. Ne bo vam žal. (Manja)

- Obiskal, demonstriral in pomagal nam je gospod Koloman Gomboc. Sprva smo iz surove vrbe spletli podstavek za vročo posodo (v resnici dno košare). Kasneje pa smo izdelali še majhno košaro z ročajem, katero smo izdelovali štiri ure. Naučil sem se veliko novega (plesti začetni rob, kito, pletenje košare, zaključni rob). To so najosnovnejše tehnike pletenja. To ročno delo je zelo zelo zahtevno in vzame veliko časa in truda. Mislim, da bi takšne delavnice morale postati pogostejše, saj dijake privabijo in v njih vzbudijo zanimanje za tradicijo in ročna dela. (Jure)

- To da sem se preizkusila v pletenju je bila dobra izkušnja, saj zdaj vem, da je to kar težka obrt in sploh ni tako lahko kot se zdi. Zdaj bom veliko bolj cenila ročno izdelane košare in druge izdelke. Že za majhno košarico se porabi veliko časa, da pripraviš šibje, kaj šele za samo pletenje. Za pletenje se uporablja veliko tehnik, da pa izdelek res lepo izgleda, je potrebno veliko vaje, volje in izkušenj. (Nastja)

- Mojster Koloman Gomboc nam je predstavil svoje delo. Na začetku je vse zgledalo zelo preprosto, ko pa smo še sami poskusili, smo videli, da je za to delo potrebno veliko znanja in prakse. Delavnica se mi je zdela zelo zanimiva, ne samo zato, ker smo manjkali pri pouku, ampak ker smo se naučili veliko novega. (Erik)

- Delavnica mi je bila všeč. Naučila sem se, da to ni enostavno delo. Bila je zanimiva in poučna delavnica. (Ana)

- Na delavnici mi je bilo zelo všeč, saj smo videli, da pletenje košar in drugih pletarskih izdelkov ni tako enostavno kot izgleda na prvi pogled. Na delavnici sem se veliko naučila. Lahko bi še večkrat imeli kaj podobnega. (Kristina)

- Na delavnici je bilo odlično. S pomočjo prijaznega gospoda smo spletli majhno košarico in podstavek za pod vroče posode. Naučili smo se različne načine pletenja in ugotovili, da to delo ni enostavno. Lahko bi imeli še kdaj kaj podobnega. (Anja)

- Delavnica mi je bila všeč, ker smo se naučili iz šib narediti košarico. Skupaj smo sodelovali in razvijali ročne spretnosti. Pomembno je, da smo začeli ceniti ročno narejene izdelke. (Katja B.)

- Naučila sem se nekaj novega in zanimivega. Bilo mi je zelo všeč, kljub temu, da to ni enostavno delo. (Katja T.)

- Pletenje košar mi je bilo všeč. Vedno me je zanimalo, kako se to dela. Košare bom še večkrat pletla. (Martina)

Zapisal: Simon Gračner

Fotografije: Simon Gračner